Τι είναι Mindfulness

 

Έχετε οδηγήσει ποτέ και φτάνοντας στον προορισμό σας, συνειδητοποιείτε ότι δεν θυμάστε πώς φτάσατε;
 
Έχετε συστηθεί ποτέ με κάποιον και το αμέσως επόμενο δευτερόλεπτο δεν θυμάστε το όνομά του;
 
Έχετε παρευρεθεί σε κάποια συνάντηση με τους συνεργάτες σας και να σκέφτεστε πότε θα τελειώσει για να πάτε στην επόμενη;

 

Όλοι έχουμε τέτοιες εμπειρίες
Πόσο συχνά το σώμα και το μυαλό  μας είναι στον ίδιο χώρο;

Αυτά είναι απλά καθημερινά παραδείγματα μιας κατάστασης που συχνά αναφέρεται ως «αυτόματος πιλότος». Όταν είμαστε στον αυτόματο πιλότο ο νους μας περιπλανιέται και δεν είμαστε στο παρόν.

Έρευνες δείχνουν ότι το 47% του χρόνου μας είμαστε στον αυτόματο πιλότο.

 

Η ζωή είναι πολύπλοκη και αναπάντεχη έτσι και αλλιώς.
Όσο αυξάνεται η πολυπλοκότητα, η ικανότητά μας να τη διαχειριστούμε δυσχεραίνει και αυτό οδηγεί σε πολύ στρες.
 
Παρόλα αυτά δεν μπορούμε να αλλάξουμε ή να επιλύσουμε την πολυπλοκότητα. Δεν μπορούμε να ξεφορτωθούμε το στρες γιατί αυτή είναι η φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας σε εξωτερικά και εσωτερικά ερεθίσματα.


Αυτό όμως που μπορούμε να κάνουμε είναι να αλλάξουμε τη σχέση μας με το στρες.

Έχουμε μεταβεί από της Εποχή της Πληροφορίας (Information Age) στην
Εποχή της Προσοχής (Attention Age).
 Τα πάντα γύρω μας προσπαθούν να μας “κλέψουν” την προσοχή. Ήχοι, συναντήσεις, ειδοποιήσεις, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τηλεφωνήματα, e-mails.

Σήμερα η Προσοχή είναι το σημαντικότερο και το πιο δυσεύρετο περιουσιακό στοιχείο των επιχειρήσεων 

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι την τελευταία δεκαετία οι μεγαλύτερες εταιρίες σε όλο τον κόσμο επενδύουν έντονα σε εκπαιδεύσεις και δομές Mindfulness για τους εργαζομένους τους. 

Τι είναι Mindfulness;

Mindfulness σημαίνει επίγνωση και συγκέντρωση στο παρόν, για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, περισσότερη ενέργεια, καλύτερη λήψη αποφάσεων, ευεξία και αίσθηση πληρότητας για αυτό που κάνουμε. 

Με απλά λόγια σημαίνει ότι όταν είμαι Mindful βγαίνω από τον αυτόματο πιλότο και παίρνω τον έλεγχο των σκέψεων μου. Έτσι η προσοχή μου επικεντρώνεται στο παρόν και σε αυτό που κάνω τώρα, χωρίς την περιπλάνηση του μυαλού στο παρελθόν ή στο μέλλον.

Έτσι όταν τρώω το πρωινό μου μπορώ και απολαμβάνω κάθε γεύση και μυρωδιά χωρίς να σκέφτομαι τι θα γίνει μέσα στην ημέρα. Κάθε γουλιά καφέ έχει άλλο άρωμα.

Φτάνω στη δουλειά μου με διαύγεια και ηρεμία. Ολοκληρώνω την κάθε μου δουλειά όντας συγκεντρωμένος και χωρίς περισπασμούς.

Όταν κάτι πηγαίνει στραβά δεν χάνομαι σε τοξικές σκέψεις και σε εσωτερική αυτοτιμωρία. Όταν είμαι σε διάλογο μπορώ να ακούσω ουσιαστικά και να νιώσω τον συνομιλητή μου.

​Ο τρόπος με τον οποίο προσέχουμε ή αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο συνδέεται άμεσα με την ποιότητα των ενεργειών μας, τη συμπεριφορά μας.

 

Ο Dr.Jon Kabbat Zinn (δημιουργός του προγράμματος M.B.S.R.) περιγράφει το mindfulness ως θέτοντας την προσοχή  μας:

 

Στην παρούσα στιγμή
Mε πρόθεση
Χωρίς κριτική

Αυτός ο ορισμός μας επιτρέπει να δούμε ποια ακριβώς είναι τα συστατικά του mindfulness. Υπάρχουν τρεις συγκεκριμένοι τρόποι με τους οποίους η προσοχή μας «ακονίζεται» μέσα από την πρακτική mindfulness

Με πρόθεση

Η πρακτική mindfulness περιλαμβάνει τη συνειδητή και σκόπιμη κατεύθυνση της προσοχής μας.

 

Όταν είμαστε στον αυτόματο πιλότο η προσοχή μας χάνεται μέσα σε ένα ατελείωτο ειρμό σκέψεων (όχι πάντα θετικών και ωφέλιμων). Όταν προσέχουμε σκόπιμα μπορούμε να βγούμε έξω από αυτό τον ειρμό και να θέσουμε την προσοχή μας εκεί που εμείς επιλέγουμε. Είμαστε δηλαδή περισσότερο συνειδητοί. Ζούμε πιο συνειδητά.
 
Ο Viktor Frankl έλεγε: "Μεταξύ ερεθίσματος και αντίδρασης υπάρχει ένας χώρος.. Σε αυτό το χώρο βρίσκεται η ανάπτυξή μας και η ελευθερία μας”.

Όταν μαθαίνουμε να ακονίζουμε την προσοχή μας, και είμαστε περισσότερο συνειδητοί, δημιουργούμε χώρο. Μέσα από αυτό το χώρο μπορούμε να επιλέγουμε με ποιον τρόπο θα συμπεριφερθούμε. Έτσι δεν αντιδρούμε αυτόματα στις καταστάσεις, αλλά «δρούμε» συνειδητά.

Στην παρούσα στιγμή

Το μυαλό μας αν το αφήσουμε ελεύθερο, περιπλανιέται μακριά από την παρούσα στιγμή.

 

Συνέχεια παγιδεύεται σε σκέψεις του παρελθόντος ή του μέλλοντος και δεν είμαστε παρόντες. Στην πρακτική mindfulness μαθαίνουμε να είμαστε πλήρως στην παρούσα στιγμή. Εγκαταλείπουμε την ένταση που προκαλείται από το να θέλουμε τα πράγματα να είναι διαφορετικά και αποδεχόμαστε την παρούσα στιγμή όπως είναι. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τα πράγματα καθαρά, με μεγαλύτερη διαύγεια.
 
Μέσα στην παρούσα στιγμή παρατηρούμε και αναγνωρίζουμε τα μη βοηθητικά μοτίβα μας - τις μη βοηθητικές συνήθειές μας - τις πλευρές της ζωής μας που είναι εκτός ισορροπίας, και αρχίζουμε να κάνουμε νέες επιλογές που προάγουν την ευημερία μας.

Χωρίς κριτική

Στη πρακτική mindfulness δεν επιδιώκουμε να ελέγξουμε, να σταματήσουμε ή να αλλάξουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας.

Απλά παρατηρούμε τις εμπειρίες μας καθώς αυτές αναδύονται χωρίς να τις κρίνουμε με οποιοδήποτε τρόπο. Γινόμαστε παρατηρητές των σκέψεων, συναισθημάτων και αισθήσεών μας χωρίς να παγιδευόμαστε μέσα σε αυτές και να παρασυρόμαστε. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να επιλέξουμε τον τρόπο συμπεριφοράς μας.

Πώς μπορεί να σας βοηθήσει η πρακτική mindfulness;

Χάρη στις έρευνες από τις νευροεπιστήμες, η πρακτική mindfulness σήμερα είναι προσιτή σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Διδάσκεται στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στα νοσοκομεία, στις επιχειρήσεις. Όσο οι άνθρωποι ανακαλύπτουν τα οφέλη για τον εαυτό τους, το ενδιαφέρον συνεχίζει να αυξάνεται.
 
Σήμερα υπάρχουν πάνω από 6.000 επιστημονικές έρευνες πάνω στο mindfulness.

Mερικές έρευνες για το πώς μπορεί η πρακτική να σας βοηθήσει

Με ποιούς τρόπους μπορείτε να εξασκηθείτε στην πρακτική mindfulness

Υπάρχουν δύο είδη πρακτικής Μindfulness: Η τυπική και η άτυπη.

 

Τυπική πρακτική σημαίνει να αφιερώνουμε χρόνο καθημερινά (από 20' έως και 45') και να εστιάζουμε στην αναπνοή, στις σωματικές αισθήσεις, στις σκέψεις, τα συναισθήματα, στους ήχους. Είναι αυτό που συχνά αναφερόμαστε ως «διαλογισμός».

Η άτυπη πρακτική είναι η ζωή μας. Επικεντρώνεται στο να θέτουμε την προσοχή μας σε καθημερινές απλές δραστηριότητες, όπως όταν τρώμε, όταν μιλάμε με κάποιον, όταν κάνουμε μπάνιο. Συνήθως αυτές τις απλές καθημερινές δραστηριότητες τις κάνουμε μηχανικά και το μυαλό μας βρίσκεται κάπου αλλού. Οτιδήποτε κάνουμε στην καθημερινότητά μας με πλήρη επίγνωση είναι "άτυπη πρακτική".

Mindfulness στις επιχειρήσεις

Κορυφαίες εταιρίες όπως η Google, Apple, Facebook, Aetna, Deutsche Bank, General Mills, Twitter  έχουν ενσωματώσει στην κουλτούρα τους προγράμματα mindfulness για τους mangers και το προσωπικό τους.
 

Γιατί όμως τα προγράμματα mindfulness κερδίζουν έδαφος στις εταιρίες;
Με τη βοήθεια των νευροεπιστημών, και μέσα από μαγνητικές τομογραφίες, έρευνες δείχνουν ότι η πρακτική mindfulness αλλάζει τη δομή των εγκεφάλου και ενεργοποιεί εκείνες τις περιοχές που είναι υπεύθυνες για τη συναισθηματική ρύθμιση, τη μνήμη.

Τα προγράμματα mindfulness μπορούν να βοηθήσουν τους εργαζόμενους να είναι υγιείς, κάτι το οποίο μακροπρόθεσμα ωφελεί την παραγωγικότητα. Η πρακτική mindfulness:

 

Μειώνει το στρες και βελτιώνει τον ύπνο

(http://psycnet.apa.org/record/2012-04383-001)

 

Βελτιώνει την προσοχή, τον έλεγχο την αποτελεσματικότητα, τις σχέσεις και την ευημερία. (http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0149206315617003)

 

Μειώνει τη συναισθηματική εξάντληση και αυξάνει τη συναισθηματική ρύθμιση και την ικανοποίηση από την εργασία

(http://psycnet.apa.org/record/2012-34922-001)


Βελτιώνει την παραγωγικότητα

(http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0018726713487753)

 

Οι εργαζόμενοι μέσα από την πρακτική μαθαίνουν να είναι περισσότερο επικεντρωμένοι και να έχουν περισσότερη πνευματική διαύγεια κάτι το οποίο τους δίνει περισσότερες επιλογές και διευκολύνει τη λήψη αποφάσεων.

Mindfulness

Institute

Μαιάνδρου 21,

Αθήνα, 115 28

(Σταθμός Μετρό:

Μέγαρο Μουσικής)

  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle

Mindfulness Institute Greece